Ritgultņi un adaptīvā tehnoloģija

Vairumam mašīnu ritgultni var droši dēvēt par vienu no galvenajiem elementiem.

gultnis
Pa kreisi - ritgultņa shēma; pa labi – bojāta gultņa ārējā gredzena skrejceliņa virsma.

Gultņu stāvoklis lielā mērā nosaka ne tikai konkrētā mezgla vai agregāta darbspēju, bet arī – visas sistēmas kopumā. Gultņa atteice var kļūt par iemeslu kā lieliem finansiāliem zaudējumiem, tā ari – radīt nopietnus drošības draudus. Tāpēc, jo ātrāk tiks konstatēti defekti, jo vairāk laika atliks tam, lai tos efektīvi novērstu..

gultnis
Bojāts gultnis

Vibrodiagnostikas metodes jau ilgu laiku tiek izmantotas daudzu rotējošo mašīnu tehniskās ekspluatācijas procesos. Tomēr pieņemamu rezultātu eksistējošās metodes sniedz tikai, ja tiek izpildīti konkrēti nosacījumi:

  • Vibrācijas sensora uzstādīšana tiešā tuvumā no izmeklējamā gultņa;
  • Trešās puses vibrācijas avotu neesamība mērījumu punkta tuvumā;
  • Dotā mašīnu veida iepriekšējā vibrācijas izpēte darba režīmā metodes iestatījumu veikšanai.

Ja šie nosacījumi netiek izpildīti, tad diagnostiskās kļūdas iespējamība kļūst pārāk augsta. Praksē lielākai daļai mašīnu šādi noteikumi nav izpildāmi. Piemēram, vēja ģeneratora rotora gultnim kaimiņos atrodas stipri „trokšņojošs” reduktors; gāzturbīnas dzinējā traucē aerodinamiskās mijiedarbības. Tāda pati situācija ir raksturīga transmisijām un citām sarežģītām mašīnām un mehānismiem.

Adaptīvā tehnoloģija

D un D Centrsir izstrādājis jaunu pieeju sarežģīto mašīnu ritgultņu diagnostikai, kura nav ierobežota ar augstākminētiem nosacījumiem, un kurai piemīt augsta izšķirtspēja.

Jauna tehnoloģija nosaukta par adaptīvu, jo atspoguļo tās galveno priekšrocību salīdzinājumā ar jau esošām metodēm – tā ir universāla un tai ir kopējā skala lielākai ražošanā izmantojamo gultņu daļai. Cita būtiska priekšrocība ir tā, ka adaptīvai tehnoloģijai nav nepieciešama sensora novietošana tiešā izmeklējamā gultņa tuvumā. Tas ir sevišķi aktuāli modernam aviācijas dzinējam, kurā ir tādi jaudīgi vibrācijas avoti, kā citi gultņi, gaisa plūsma, lāpstiņas, zobpārvadi u.t.t.

dzinējs
Reaktīvais dzinējs griezumā.

Vēl viena priekšrocība – pateicoties universālai skalai nav nepieciešams veikt konkrētā objekta gultņu vibrācijas izpēti, lai tālāk ņemt vērā objekta vibrācijas veidošanās un izplatīšanās īpatnības. Tas ļauj būtiski ietaupīt laiku un līdzekļus.

Ņemot vērā minētās priekšrocības, adaptīvā tehnoloģija izdevīgi atšķiras no tradicionāliem risinājumiem tādos gadījumos, kad runa iet par sarežģītām mašīnām.

shēma
Shematiskā diagnostikas rezultātu kvalitātes atkarība izmantojot tradicionālās metodes (sarkanā krāsā), un jaunu adaptīvo tehnoloģiju (zaļā krāsā).

Mūsu centrs piedāvā ritgultņu diagnostiku

Pāriet uz sadaļu Paklpojumi