Pabeigta 2. aktivitātes darbu izpilde (01.12.2024 - 28.02.2025) - Vēja ģeneratora spārnu maketu un eksperimentālo iekārtu izveidošana apkārtējās temperatūras ietekmes pētījumiem. Altivitātes rezultats ir vēja ģeneratora spārnu maketu komplekts un eksperimentālā iekārta termālai testēšanai.
Pabeigta 1. aktivitātes darbu izpilde (01.09-30.11.2024) - Vēja ģenerātora agregātu dinamisko signālu specifikas priekšizpēte. Altivitātes rezultatā tika definēti vēja ģeneratora agregātu tipisko diagnostisko parametru saraksts un prasības spārna maketu modālam pētījumiem.
Ar 2024. gada 1. septembri uzsākta projekta 1.2.1.2.i.2/1/24/A/CFLA/003 ““Zaļo” enerģētisko objektu efektivitātes paaugstināšana, izmantojot perspektīvas vibrācijas diagnostikas metodes” realizācija. Projekts tiek realizs projekta Inovatīvu produktu un tehnoloģiju izstrāde Enerģētikas un transporta kompetences centra ietvaros.
Pabeigta 2. aktivitātes darbu izpilde (01.12.2024 - 28.02.2025) - Vibro un modālās pasu algoritmu izpēte un adaptācija atlasītajam helikoptera tipam. Altivitātes rezultats ir diagnostisko algoritmu adaptācija dzinējiem, transmisijai un spārniem, helikoptera spārnu komplekta modālās testēšanas protokols un helikoptera spārnu modālo datu noteikšanas protokols.
Pabeigta 1. aktivitātes darbu izpilde (01.09-30.11.2024) - Helikoptera tipa izvēle un datus prediktīvo vibrodiagnostikas tehnoloģiju izstrādei iegūšana. Altivitātes rezultatā tika Iegūts datu komplekss, ieskaitot helikoptera spēka agregātu konstruktīvos un režīma datus, un digitālo datu masīvus, kā arī apstiprināta iespēja Vibropases pielagošana atlasītā Mi-17V5 tipa helikoptera spēka agregātus diagnosticēšanai
Ar 2024. gada 1. septembri uzsākta projekta 5.1.1.2.i.0/2/24/A/CFLA/002 “Prediktīvo vibrodiagnostikas tehnoloģiju pielietošana helikopteru tehniskās apkopes laika un izmaksu ietaupīšanai” realizācija. Projekts tiek realizs projekta Inovatīvu produktu un tehnoloģiju izstrāde Enerģētikas un transporta kompetences centra ietvaros.
Projekts 5.1.1.2.i.0/1/22/A/CFLA/001 “Lidmašīnas spēka iekārtas prediktīvās diagnostikas tehnoloģijas pielietošanas izpēte” tika sekmīgi pabeigts. Pēdēja 3. starpposma tika pabeigti darbi, ieskaitot 1.3. aktivitāte “Stendu un natūrizmēģinājumu (uz lidmašīnas ekspluatācijas apstākļos) datu apstrāde un analīze” un 2.2. Rekomendācijas izstrāde prediktīvo vibrodiagnostikas metožu piemērošanai lidmašīnās bez monitoringa sistēmas.
Sadarbība ar SIA “ETKC” no 2022.01.11. tika uzsākta projekta 5.1.1.2.i.0/1/22/A/CFLA/001 “Lidmašīnas spēka iekārtas prediktīvās diagnostikas tehnoloģijas pielietošanas izpēte” realizācija.
Tika pabeigti 1. posma aktivitāšu darbi, kuros tika iekļauti rūpniecisku pētījumu tehniskā sagatavošana un aviācijas dzinēja tehniskā stāvokļa diagnosticējošo metožu kvantitatīvā novērtēšana laboratorijas un lauka apstākļos.
No 01.04. līdz 30.06 notika projekta izpildīšanas dīkstāve, sakarā ar lidmašīnas izmēģinājumu programmas un prasību saskaņošanās nepieciešamību.
No 01.07.2023 SIA “D un D centrs” atsāk projekta 5.1.1.2.i.0/1/22/A/CFLA/001 “Lidmašīnas spēka iekārtas predikatīvās diagnostikas tehnoloģijas pielietošanas izpēte” izpildes darbus.
Tika pabeigti 2. starpposma darbi, ieskaitot 1.3. aktivitāte “Stendu un natūrizmēģinājumu (uz lidmašīnas ekspluatācijas apstākļos) datu apstrāde un analīze” un 2.1. Aviodzinēja natūrizmēģinājumi lidmašīnā ekspluatācijās apstakļos vibrodiagnostikas metožu piemērošanai un datu analīze”.
Projekta publicitātes: | |
---|---|
|
|
Projekta nosaukums: | Darbojošu objektu tipveida konstrukcijas tehniskā stāvokļa monitoringa sistēmas prototips, objekta tehniskā stāvokļa novērtēšanai to ekspluatācijas laikā |
Projekta īsais nosaukums: | - |
Vienošanās par projekta īstenošanu numurs: | 1.1.1.1/20/A/016 |
RTU Projektu reģistra numurs: | 4517 |
Struktūrvienība: | Materiālu un konstrukciju institūts |
Projekta administrētājs: | Elektronikas un telekomunikāciju fakultāte |
Finansējošais fonds: | ERAF, 1.1.1.1. “Praktiskas ievirzes pētījumi” |
RTU loma projektā: | Vadošais partneris |
Statuss: | Īstenošanā |
Projekta uzsākšanas datums: | 01.06.2021. |
Projekta noslēguma datums: | 30.11.2023. |
Finansējuma piešķīrēja nosaukums: | Centrālā finanšu un līgumu aģentūra |
Projekta zinātniskais vadītājs: | Andris Čate |
Projekta vadītājs administratīvajā jomā: | Edgars Kažoks |
Projekta kopējais finansējums: | |
Projekta kopējais finansējums ir EUR 540 540,00, t.sk. RTU daļa EUR 324 320,00 | |
Projekta kopsavilkums: | |
Projekta mērķis ir izstrādāt pilnībā funkcionējošu konstrukcijas tehniskā stāvokļa monitoringa sistēmas prototipu tipiskām iekārtām, kuras darbojas dažādos apstākļos, objekta tehniskā stāvokļa novērtēšanai to ekspluatācijas laikā. Projekts ietver vairākas disciplīnas, piemēram, materiālu inženierija, mašīnbūve, elektronika un signālu un datu apstrāde. Papildus pašam prototipam, projekta pievienota vērtība ir plašākas zināšanas par SHM sistēmām kopumā un lielāka piemērojamība dažādiem objektiem un struktūrām, kuras atšķiras pēc to ģeometrijas, izmēra un ekspluatācijas apstākļiem salīdzinājumā ar esošajām sistēmām. | |
Projekta laikā tiks īstenotas sekojošas aktivitātes: | |
1.Sagatavošanās un plānošana 1.1 Uz Operatīvās modālās analīzes – turpmāk tekstā OMA (Operational Modal Analysis) – balstītas SHM izpēte un literatūras apgūšana. 1.2. SHM sistēmas prototipa prasību noteikšana. 1.3. Testa paraugu tehnisko prasību noteikšana 1.4. Sistēmas apraksts un ceļvedis 1.5. Zinātnisko atklājumu ziņošana 2. Noformēšana un izveide 2.1. Sensoru izvietošana optimizācijas algoritmā 2.2. Automātiskā konstrukciju stāvokļa monitoringa algoritma izveide 2.3. Programmatūras izveide 2.4. Skaitliskā modelēšana un eksperiments 2.5. Mērīšanas sistēmas tehniskās prasības, skicēšana un noformēšana 2.6. Pārbaudes paraugu un mērīšanas sistēmas ieguve un ražošana 2.7. Zinātnisko atklājumu ziņošana 3. Laboratoriskie eksperimenti 3.1. Prototipa komponenšu validēšana 3.2. Modālo parametru novērtēšana 3.3. Tipiska parauga modālās pases noteikšana 3.4. SHM sistēmas prototipa stāvokļa izmaiņu jūtīguma risinājuma plānošana un testēšana 3.5. Testēšanas rezultātu analīze 3.6. Zinātnisko atklājumu 4. Validēšana un ziņošana 4.1. Lauku testi 4.2. Patentu reģistrācija 4.3. Publikācijas, ziņojumi un prezentācijas |
|
Sadarbības partneris: | |
|
|
|
2021.g. 30. jūnijā tika veiksmīgi pabeigts pētījums “Gaisa kuģa perspektīvas vibrācijas diagnostikas tehnoloģijas kompleksa demonstrators”, kas tika veikts projekta Nr.1.2.1.1/18/A/001 “Enerģētikas un transporta kompetences centrs” ietvaros, ko atbalstīja ERAF. Projekta realizācijas laikā tika izveidots helikoptera agregātu perspektīvo metožu un diagnostikas sistēmu darbojošais demonstrātors, kurā ietilpst ne tikai fizelāža, bet arī rotors ar spārniem. Kā tehnoloģiju demonstrators bija izmantota arī sērijveida lidmašīna, uz kuras tika pārbaudītas projektu ietvaros izstrādātās metodes un modālo pētījumu līdzekļi. Eksperimentālo testu laikā tika izpētīti un nodemonstrēti diagnostikas sistēmas iespējas fizelāžas un rotējošo spārnu defektu meklēšanā. Ierobežojumi, kas bija saistīti ar koronovīrusa pandēmiju, nedeva iespēju organizēt demonstrāciju klātienē Lidostā Rīgā. Neskatoties uz šiem apstākļiem, izmantojot mūsdienīgus saziņas līdzekļus, izdevās veikt perspektīvas tehnoloģijas demonstrāciju. Kompāniju pārstāvji no Dānijas, Šveices, Vācijas, Itālijas, Polijas un Krievijas varēja iepazīties ar demonstrātoru, pētījuma procesu un rezultātiem, izmantojot videoprezentāciju, kurā bija gan video gan audio materiāli.
2021. gada 20. aprīlī2021. gada 1. ceturksnī tika saņemti iepriekšējo posmu pētījumu pozitīvi rezultāti, tajā skaitā: mākslīgi ieviesto defektu mērogu noteikšana perspektīvās helikoptera diagnostikas sistēmas iespēju demonstrēšanai, kā arī saņemti diagnostikas rezultāti, kuri pārliecinoši apstiprināja iespēju veikt rotējošu spārnu monitoringu helikoptera lidojumā. Tika apstiprināta vibrodiagnostikas metožu piemērojamība darbojošās lidmašīnas ATR-72 konstrukcijām uz zemes.
2021. gada 25. janvārī2020. gada decembrī pabeigti perspektīvo vibrodiagnostikas un monitoringa tehnoloģiju helikoptera-demonstrātora izmēģinājumi. Ar mērķi praktiski izvērtēt eksperimentālās monitoringa sistēmas jūtīgumu uz testa defektiem. Pētījumu rezultāti apstiprināja pielietoto tehnoloģiju efektivitāti un demonstrēja eksperimentālās monitoringa sistēmas augstu izšķirtspēju. Ņemot vērā ar pandēmiju saistītos stingros ierobežojumus rezultātu demonstrācija pagaidām notiek attālināti, izmantojot prezentācijas, kurās iekļauti izmēģinājumu videomateriāli, kuru var atvērt šeit.
Tiek pabeigti darbojoša helikoptera maketa testēšanas darbi perspektīvo monitoringa un diagnostikas eksperimentālās sistēmas un metožu izšķirtspējas izpētei. Pētījumu rezultāti apliecināja eksperimentālās monitoringa sistēmas iespējas atklāt lokālus bojājumus, kā rotoram, tā arī helikoptera fizelāžai darbības laikā bez apstādināšanas.
2020. gada 7. jūlijāPētījuma “Gaisa kuģa perspektīvas vibrācijas diagnostikas tehnoloģijas kompleksa demonstrators” 3. aktivitātes ietavaros tiek veikti vibrodiagnostikas metožu ekonomiskās efektivitātes priekšizpētes darbi. Vienlaicīgi 4. aktivitātes ietvaros tika veikti helikoptera demonstratora izmēģinājumi ar mērķi noteikt mērogu mākslīgi ieviestajiem (testēšanas) defektiem. Tas ir nepieciešams, lai nodrošinātu pārliecinošu perspektīvo vibrodiagnostikas metožu demonstrāciju uz perspektīvās sistēmas maketa bāzes.
2020. gada 9. aprīlīPētījuma “gaisa kuģa perspektīvas vibrācijas diagnostikas tehnoloģijas kompleksa demonstrators” 2.aktivitātes ietvaros tika pabeigts iepirkums “programmējamas aparatūras komplekss daudzfunkcionālu testēšanas režīmu pārvaldei, vibrācijas un deformācijas devēju signālu mērīšanai un pirmsapstrādei” 2020.gada 1.cieturksnī un tiek veikti helikoptera maketa mērīšanas un datu apstrādes sistēmas testēšanas darbi.
2020. gada 6. janvārīPētījuma “Gaisa kuģa perspektīvas vibrācijas diagnostikas tehnoloģijas kompleksa demonstrators” 2.aktivitātes ietvaros tika pabeigts iepirkums “Programmas un aparatūras daudzkanālu komplekss vibrācijas un deformācijas devēju signālu apstrādei: komutācijas sistēma” 2019.gada 4.cieturksnī un tiek veikti helikoptera maketa montāžas un testēšanas darbi.
2019. gada 3. oktobrīPētījuma “Gaisa kuģa perspektīvas vibrācijas diagnostikas tehnoloģijas kompleksa demonstrators” 1.aktivitāte “Helikoptera vibrācijas diagnostikas maketa izveide” ietvaros 2019.gada 3.cieturksnī tika paveikti helikoptera stenda montāžas un testēšanas darbi. Tiek veikti helikoptera maketa modelēšānas darbi un aprēķins pašsvarstību formu identificēšanai.
2019. gada 1. jūlijāPētījuma “Gaisa kuģa perspektīvas vibrācijas diagnostikas tehnoloģijas kompleksa demonstrators” 1.aktivitātes “Helikoptera vibrācijas diagnostikas maketa izveide” ietvaros 2019.gada 2.cieturksnī tika izstrādātas tehniskās prasības Helikoptera vibrācijas diagnostikas pētijumu un demonstrācijas stendam un veiksmīgi paveikts stenda iegāde. Tika uzsākti testēšanas datu iegušanas un apstrādes nodrošinājuma darbi. Veikta teoretiskā analīze starp konstrukcijas vibrācijas un deformācijs parametru savstarpējām attiecībām, lai nodrošinātu deformācijas sensoru iegūto datu apstrādi.
2019. gada 1. aprīlīD un D centrs uzsāk pētījumu projekta Nr.1.2.1.1/18/A/001 “Enerģētikas un transporta kompetences centrs” ietvaros. ETKC izvēlētā viedās specializācijas joma ir viedā enerģētika, kurā ietilpst trīs pētniecības apakšvirzieni: Viedā enerģētika vispārīgie jautājumi; Viedās inženiersistēmas un enerģijas ražošanas risinājumi; Viedā enerģētika un transports. Projekts tiek īstenots no 2019.gada 1.aprīļa līdz 2021.gada 31.decembrim. Kopējais ERAF atbalsta apjoms projektam sastāda 4 708 111.50 EUR.
Mūsu pētījuma nosaukums Nr. 4 “Gaisa kuģa perspektīvas vibrācijas diagnostikas tehnoloģijas kompleksa demonstrators”. Pētījuma mērķis ir realizēt stendu uz kura pamata var veikt vibrācijas diagnostikas tehnoloģiju attīstību jebkura tipa gaisa kuģiem. Šis stends ir arī nepieciešams jauno tehnoloģiju demonstrēšanai un popularizēšanai. Pētījums tiek īstenots no 2019. gada 1. aprīļa līdz 2021. gada 30. jūnijam.
D un D centrs veiksmīgi pabeidza pētījumu Nr.18 “Planetārā reduktora dinamisko īpašību pētījums vibrodiagnostikas tehnoloģiju attīstībai un demonstratora izveidei” projekta VITEKC ietvaros. Pētījuma rezultāts ir eksperimentāli pierādītā planetāro reduktoru vibrodiagnostikas tehnoloģija. Pētījuma zinātniskie rezultāti ir publicēti sekojošos zinātniskajos rakstos:
SIA “D un D centrs” kopā ar Aviācijas Pētniecības Centru veiksmīgi pabeidza pētījumu projekta Viedo inženiersistēmu, transporta un enerģētikas kompetences centrs (VITEKC) ietvaros. Projekts Nr.1.2.1.1/16/A/008. Pētījuma rezultāts ir aviācijas dzinēja vibrodiagnostikas tehnoloģijas prototips (dažādu diagnostikas tehnoloģijas kopums) vibropases veidā, kas ir demonstrēts aviācijas dzinēja stendā funkcionēšanas apstākļos. Pētījuma zinātniskie rezultāti ir publicēti sekojošos zinātniskajos rakstos:
D un D centrs uzsāk pētījumu Nr.18 “Planetārā reduktora dinamisko īpašību pētījums vibrodiagnostikas tehnoloģiju attīstībai un demonstratora izveidei” projekta VITEKC ietvaros. Pētījums ļaus izstrādāt un eksperimentali pierādīt planetārā reduktora vibrodiagnostikas tehnoloģiju, kas ir vēl viens solis priekšā vibrācijas diagnostikas jomā.
D un D centrs ir reģistrējis savu preču zīmi Vibropassport™. Tas ir individuāls produkts, izgatavots D un D centrā, kas ir pasākumu komplekss virzīts uz gazturbīnu dzinēju diagnostiku, ka arī uz citām mašīnām un konstrukcijām. Vibropassport™ iekļauj sevī D un D centra izstrādāto un izmantoto diagnostikas metožu vairākumu, kuri tapa ilgus gadus. Vibropassport™ pastavīgi piepildās un attīstās.
D un D Centrs īsteno aviācijas dzinēju agregatu dinamiskas ipašības pētijumu aviācijas dzinēju vibrodiagnostikas tehnoloģiju izpētei un kompleksā demonstrātora izveidei sadarbībā ar SIA "Aviācijas Pētniecības Centrs". Pētījuma mērķis ir lidojumu drošības un lidmašīnu tehniskās ekspluatācijas efektivitātes paaugstināšana, kā arī tehniskās apkopes izdevumu samazināšana. Šīs pētījums tiek īstenots projekta Viedo inženiersistēmu, transporta un enerģētikas Kompetences centrs ietvaros (VITEKC). Projekts tiek īstenots 2016.gada 1.jūlija līdz 2018.gada 31.decembrim. Kopējais ERAF atbalsta apjoms projektam sastāda 3 206 250 EUR.
Pētījums 1.22. “Gāzes un šķidruma cauruļvadu vibrācijas monitoringa perspektīvas tehnoloģijas izstrāde” projekta „Transporta mašīnbūves kompetences centra izveide” ietvaros notiek pēc plāna un tiks pabeigts līdz 31.12.2015.
2015. gada 30. jūnijā SIA „D un D centrs” pabeidz nozares pētījumu Nr. 1.26 „Transporta un enerģētikas iekārtu ritgultņu vibrācijas monitoringa perspektīvas tehnoloģijas un monitoringa iekārtas izstrāde” projekta „Transporta mašīnbūves kompetences centra izveide” ietvaros, un individuālo pētījumu Nr. 1.32 „Transporta un enerģētikas mašīnu rotējošu lāpstiņu adaptīvas monitoringa tehnoloģijas izstrāde” projekta „Transporta mašīnbūves kompetences centra izveide” ietvaros.
2015.gada maijā pētījuma Nr. 1.32. „Transporta un enerģētikas mašīnu rotējošu lāpstiņu adaptīvas monitoringa tehnoloģijas” vajadzībām projekta „Transporta mašīnbūves kompetences centra izveide” ietvaros tika slēgts līgums helikoptera lāpstiņas trešā maketa aprīkojumam un tika pabeigti otrā maketa modālie izmēģinājumi.
Projekts realizējas ar LIAA atbalstu un ERAF finansējumu.
Pētījuma 1.22. “Gāzes un šķidruma cauruļvadu vibrācijas monitoringa perspektīvas tehnoloģijas izstrāde” projekta „Transporta mašīnbūves kompetences centra izveide” ietvaros tika pabeigti cauruļvada laboratorijas maketa izmēģinājumi un tika uzsākti dabas maketa izmēģinājumi testa režīmā.
SIA “D un D centrs” izsludina šādus iepirkumus:
Finansiālais atbalsts ERAF.
Iepirkums nepieciešams SIA “D un D centrs” realizētā pētījuma Nr. 1.22. „Gāzes un šķidruma cauruļvadu vibrācijas monitoringa perspektīvas tehnoloģijas izstrāde” vajadzībām projekta „Transporta mašīnbūves kompetences centra izveide” ietvaros, par kuru SIA „TRANSPORTA MAŠĪNBŪVES KOMPETENCES CENTRS” un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra 2011.gada 06.aprīlī noslēgusi līgumu Nr. L-KC-11-0002.
Pētījuma 1.22. “Gāzes un šķidruma cauruļvadu vibrācijas monitoringa perspektīvas tehnoloģijas izstrāde” projekta „Transporta mašīnbūves kompetences centra izveide” ietvaros tika pabeigts cauruļvada maketa digitāla modeļa izstrādes pirmais posms un tika izstrādātas tehniskās prasības maketam. Pētījuma Nr. 1.32. „Transporta un enerģētikas mašīnu rotējošu lāpstiņu adaptīvas monitoringa tehnoloģijas” vajadzībām projekta „Transporta mašīnbūves kompetences centra izveide” ietvaros notika helikoptera lāpstiņas maketa modālie izmēģinājumi un tika noteiktas tā dinamiskās raksturīpašības.
D un D centrs uzsāk pētījuma 1.22. “Gāzes un šķidruma cauruļvadu vibrācijas monitoringa perspektīvas tehnoloģijas izstrāde” projekta „Transporta mašīnbūves kompetences centra izveide” ietvaros, par kuru SIA „TRANSPORTA MAŠĪNBŪVES KOMPETENCES CENTRS” un v/a „Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra” 2011.gada 06.aprīlī ir noslēgusi līgumu Nr. L-KC-11-0002. Pētījuma mērķis ir izstrādāt gāzes un šķidruma cauruļvadu vibrācijas monitoringa perspektīvās tehnoloģijas, kas nodrošina cauruļvadu drošību un to ekonomiskās efektivitātes paaugstināšanu.
SIA “D un D centrs” izsludina šādus iepirkumus:
Finansiālais atbalsts ERAF
SIA "D un D centrs" izsludina iepirkumus
Iepirkums nepieciešams SIA "D un D centrs" realizētā pētījuma Nr. 1.32. „Transporta un enerģētikas mašīnu rotējošu lāpstiņu adaptīvas monitoringa tehnoloģijas” vajadzībām projekta „Transporta mašīnbūves kompetences centra izveide” ietvaros, par kuru SIA „TRANSPORTA MAŠĪNBŪVES KOMPETENCES CENTRS” un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra 2011.gada 06.aprīlī noslēgusi līgumu Nr. L-KC-11-0002. Iepirkums tiek veikts saskaņā ar Ministru kabineta 2013.gada 4.jūnija noteikumiem Nr.299 „Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem”.